De A van…Autobiografisch

Veel zzp’ers zijn er huiverig voor: zichzelf online laten zien. Daarmee bedoel ik dat de meesten zichzelf omschrijven op basis van wat ze presteren en niet op basis van wie ze zijn. Persoonlijk zou namelijk niet professioneel zijn. Potentiële opdrachtgevers zouden niet zitten wachten op ontboezemingen van enige aard. En toch wil ik hier beweren dat door juist wél persoonlijk te zijn, jouw potentie groeit. En weet je waarom? Omdat opdrachtgevers mensen zijn en omdat van mens tot mens zaken doen stukken leuker en aantrekkelijker is.

Even checken: Ben jij iemand? Los van je bedrijf, zakelijke toekomstdromen, visies en wensen? En heb je ideeën, een karakter en een geschiedenis? Mooi! Dan kunnen we verder…

Typisch Jou

Als ondernemer kan je niet persoonlijk genoeg zijn. Mensen willen eerst jou én daarna pas je dienst of product en niet andersom.

‘Persoonlijk zijn’ doe je o.a. door verhalen te vertellen. Verhalen die sprekend zijn zonder dat ze veel woorden vuil maken. En verder:

  • die jouw karakter en ideëen ademen
  • waaruit jouw gebreken/tekortkomingen/eigenaardigheden blijken
  • waarin we jou als persoon ontmoeten

Hierover gaat personal branding. Natuurlijk doseer je dit en altijd rondom kleurrijke verhalen of juist rondom dat ene, wonderlijke detail dat jou zo typisch jou maakt. Lees bijvoorbeeld mijn tekst en oordeel zelf.

Neem van mij aan dat jouw eigenaardigheid meer over je zegt dan je denkt of misschien toe wilt geven. Laat het voor je werken, want je zult merken…het toont je sympathiek.  Pro-actief, hands-on, dynamisch, supersonisch én flexibel zijn we immers allemaal al.

Als mens van vallen en opstaan voel je je misschien minder aantrekkelijk dan die digitale, onkreukbare superheld met zijn kekke foto en strakgetrokken website. Maar zeg eens eerlijk, word jij nieuwsgierig naar iemand die zich voorstelt aan de hand van zijn werkervaring, opleiding en titels? Misschien wel…Maar ik zal je wat verklappen: ik niet.

Het draait dus om die ene vraag: wie ben jij? En om je wat op weg te helpen, geef ik je hierbij nog een paar heldere ‘bulletpoints’.

Ik heb het dus uitdrukkelijk niet over:

  • een levensloop van ‘a tot nu’.
  • een biechtzuil/dagboek maken op je website
  • egogalerij met je beste vakantiefoto’s

Wat je kan helpen bij het formuleren van jouw persoonlijke profiel:

  • welke bijnaam had je vroeger en wat zegt die nu nog over je?
  • anekdotes die over jou (als kind) werden verteld: schrijf ze op en koppel ze aan actuele zaken
  • weet je nog waar je als kind eindeloos mee speelde of wat je bezig hield?
  • waarom hadden leraren de pest aan je?
  • wanneer had je de grootste overwinning op jezelf?

Waarom juist deze kinderlijke zaken? Omdat kinderen zich tonen zoals ze zijn: zelfgemanierd.

Daarom dus. Ga dus op zoek naar je eigen manier, je eigenheid of welk woord je er ook aan wilt geven. En bedenk dat mocht je er niet uitkomen, je altijd een beroep op Compleet Getikt kunt doen. Dat geeft hoe dan ook een eigenaardig gevoel, toch? 😉

 

Anna Roos Meerbach | Schrijfbureau Compleet Getikt

 

One thought on “De A van…Autobiografisch

  1. Eva van Geenen Beantwoorden

    Ha Anna Roos,
    Wat een leuk verhaal 🙂
    Spijker op het kopje 🙂
    X
    Eva
    (van Geenen)


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *